رادیوگرافی دندان، تجهیزات دندانپزشکی، پایا مدیکال

رادیوگرافی دندان

یکی از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی دستگاه رادیوگرافی می باشد و خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت برای انجام معاینات بسیار مهم است. دندانپزشکان به منظور ارزیابی وضعیت سلامت دهان، دندان و لثه از دهان بیمار عکس رادیوگرافی تهیه می کنند. این تصویر با استفاده از اشعه ایکس ضعیف شده توسط دستگاه رادیوگرافی از داخل دهان فرد تهیه می شود و امکان معاینه دقیق تری را برای دندانپزشک فراهم می کند.

دلایل انجام رادیوگرافی دندان

زمانی که برای اولین بار به دندانپزشکی مراجعه می کنید دندانپزشک برای داشتن اطلاع کامل از وضعیت دندان ها و لثه ها ی شما به عکس رادیوگرافی نیاز دارد. رادیوگرافی اطلاعاتی کلی از شرایط لثه ها و وجود پوسیدگی های دندان هایتان در اختیار پزشک می گذارد و گاهاً قبل از شروع درمان و یا بعد از انجام درمان این کار چندین بار تکرار می شود. بعضی دندانپزشکان ابزار و تجهیزات تصویر برداری را در مطب خود دارند و بعضی از بیمار می خواهند تا این کار را در مراکز تصویربرداری انجام دهد.

انواع رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان برای منظور های مختلفی استفاده می شود که شامل 2 شیوه ی داخل دهانی و خارج دهانی است و هر کدام از این روش ها انواع متفاوتی دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

رادیو گرافی داخل دهانی

سه مدل از رادیوگرافی های داخل دهانی که بیشتر رایج هستند را می توان رادیوگرافی دندان بایت وینگ، اکلوزال و پری اپیکال ( تک دندان) دانست.
رادیوگرافی بایت وینگ با گاز گرفتن یک کاغذ توسط بیمار انجام می شود که این نوع عکس ها دید خوبی از حفره های دندانی به دندانپزشک می دهد.
در روش اکلوزال دندانپزشک عکس کاملی از دندان ها می گیرد که روی هم قرار گرفتن دندان های فک بالا و پایین و وجود مشکلات آناتومی دهان را به خوبی نشان می دهد.
و در شیوه ی عکس برداری تک دندان از یک دندان عکس کاملی از تاج تا ریشه ی دندان به دست می آید که وجود هر مشکلی در آن دندان را نشان می دهد.

رادیوگرافی خارج دهانی

رادیوگرافی خارج دهانی انواع متفاوت تری دارد مانند : رادیوگرافی پانورامیک، توموگرافی، سفالومتری، سیالوگرام، سی تی اسکن و رادیوگرافی دندان دیجیتال.
با استفاده از دستگاه های رادیوگرافی خارج دهانی می توان عکس های دو بعدی و سه بعدی از دهان و دندان به دست آورد. برخی از این عکس ها تصاویری از کل فک های بالا و پایین و ساختار استخوانی فک و دهان می دهند.
شما می توانید با مراجعه به سایت پایا مدیکال انواع متفاوتی از رادیوگرافی ها را مانند :
دستگاه رادیو گرافی
OPG
سنسور RVG
اسکنر فسفر پلیت
مشاهده کنید و بدون واسطه از شرکت های عرضه کننده خریداری کنید.

تاثیرات رادیوگرافی دندان در درمان

بعد از اینکه دندانپزشک تصویر گرفته شده از دندان را مشاهده کرد می تواند مشکل دندان را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای بیمار انجام دهد. از این رو با تشخیص درست، دندانپزشک بهترین درمان را با در اختیار داشتن ابزار و تجهیزات مناسب انجام می دهد.

خطرات اشعه ایکس

همانطور که می دانید اشعه ایکس بسیار برای بدن انسان خطرناک می باشد اما با این حال دندانپزشک از این اشعه برای تصویر برداری از دندان استفاده می کند. اشعه ی ایکس به کار رفته در دستگاه های رادیوگرافی دندان بسیار ضعیف هستند و آسیبی به بدن وارد نمی کنند با این حال برای بعضی افراد مانند زنان باردار و کسانی که مشکل غده ی تیروئید دارند خطرناک می باشد و این افراد باید از لباس ها و رپوش های سربی برای دفع اشعه هنگام تصویر برداری استفاده کنند. رپوش هایی مثل رپوش سربی برای جلوگیری از رسیدن اشعه به جنین یا تیروئید بند برای بیمارانی که مشکل تیروئید دارند.

پلتفرم دیجیتال پایا مدیکال مرجع تخصصی تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی, کالای دندانپزشکی, مواد دندانپزشکی, ابزار دندانپزشکی, تجهیزات تصویربرداری, خرید تجهیزات دندانپزشکی

آخرین کالا های بازدید شده توسط شما
 
 
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت پایا مدیکال میباشد.